10 reguli de comunicare în cuplu

Multe dintre problemele cu care se confruntă partenerii într-un cuplu pornesc de la o comunicare ineficientă care adeseori are doar rolul de a exprima emoțiile pe care partenerii nu le pot gestiona și conține, fie că este vorba de furie, dezamăgire sau supărare. Dincolo de problemele care apar într-un cuplu, o comunicare defectuoasă tinde să le amplifice, nicidecum să le rezolve. Daca și tu întâmpini dificultăți în a discuta cu partenerul tău, dacă fiecare discuție tinde să se transforme într-o ceartă în care fiecare își exprimă nemulțumirile și cu toate astea nu ajungeți la niciun rezultat, ți-am pregătit astăzi o listă de 10 reguli pe care le poți urma dacă vrei să ai o comunicare eficientă și pozitivă cu partenerul de cuplu.
1. Ascultă cu atenție
Nu te grăbi să-ți spui punctul de vedere înainte ca celălalt să termine ce are de spus, pentru că este important în comunicare să știi să asculți. Acest lucru presupune să nu-l întrerupi pe celălalt, să fii atent și prezent pentru a putea înțelege ce spune și ce simte partenerul tău.
2. Clarifică mesajul primit
Asigură-te că ai înțeles ceea ce partenerul vrea să-ți transmită, comunicându-i astfel că îți pasă de el și că faci un efort pentru a-l înțelege. Dacă multe probleme de comunicare apar din neînțelegeri, mesaje confuze sau indirecte care conduc la escaladarea conflictului, unul din primele lucruri pe care le poți face este să te asiguri că ai înțeles corect mesajul.
”Vrei să spui că…..?”„
”Ajută-mă să înțeleg corect….”
”Să înțeleg că…..?”
3. Vorbește din perspectiva ta
A vorbi în numele celuilalt poate amplifica și mai mult o neînțelegere, motiv pentru care este bine să vorbești doar din perspectiva ta, deoarece este singura perspectivă pe care o cunoști de fapt. În felul acesta, faci referire la experiența proprie, acordându-i celuilalt libertatea de a exprima singur ceea ce crede și gândește.
”Eu as vrea să…..tu ce ai vrea?”
”Eu propun să…..tu ce crezi?”
4. Validează punctul de vedere al celuilalt
Cu toții ne dorim să fim înțeleși iar când cineva reușește să ne înțeleagă, nu doar că ne apropie de persoana respectivă dar ne scade anxietatea, furia, supărarea și sentimentul de singurătate. Arată-i partenerului că ai înțeles ce ți-a transmis și că i-ai înțeles punctul de vedere și exersează capacitatea de a fi atent la mesajul celuilalt și de a înțelege care este nevoia lui. Partenerul îți va fi recunoscător iar conflictele se pot aplana.
”Înțeleg că pentru tine e important să petrecem mai mult timp împreună”
”Înțeleg că ai vrea să mă ocup eu de asta”
”Înțeleg că ai avut o zi stresantă azi”
5. Validarea emoțională a partenerului
Pentru a merge un pas mai în profunzime și a transmite partenerului că starea lui emoțională e importantă pentru tine, fii atent la ce simte el și ce emoție conține mesajul lui. Validarea emoțională este la fel de importantă ca și validarea punctului de vedere și îl face pe partener să se simtă cu adevărat înțeles, nu doar la nivelul mesajului, ci și la un nivel mai profund, al emoțiilor.
”Înțeleg că te-a deranjat când…..”
”Cred că ești obosit(ă) acum”
”Cred că te simți dezamăgit(ă) că….”
6. Comunicarea nevoilor vs. reproșare
Atunci când vrei să comunici ceva partenerului tău legat de o nevoie de-a ta, concentrează-te pe comunicarea nevoii sau dorinței tale din acel moment și nu asupra a ceea ce nu face bine partenerul, sau asupra neîmplinirii nevoii tale. Reproșurile sunt resimțite de partener ca un atac și nu fac decât să escaladeze si mai mult conflictul, iar probabilitatea ca nevoia ta să fie împlinită va scădea și mai mult.
”Aș vrea să mă ajuți cu asta” vs. ”Tu nu vezi că mă chinui cu asta?”
”Mi-ar plăcea să-mi spui ce crezi” vs. ”Trebuie să te întreb eu mereu?”
”Poți închide geamul, te rog?” vs. ”Puțin îți pasă dacă răcește copilul!”
7. Evită folosirea etichetelor și a caracterizărilor negative
Etichetările negative au un impact negativ atât asupra partenerului cât și a relației de cuplu, creând distanță emoțională, comportamente defensive sau ofensive din partea celuilalt. Nimănui nu îi place să fie jignit și chiar dacă te gândești că îți poți cere scuze după ce trece valul emoțional care te copleșește, adevărul este că nu îți poți retrage complet cuvintele, fără a lăsa în urmă răni sau neîncredere.
8. Evită formulările absolutiste
De regulă, când emoțiile sunt puternice și conflictul este aprins, ajungem să privim lucrurile în alb sau negru, exagerând acele aspecte care nu ne plac și trecând cu vederea peste celelalte. În cazul unei dispute și mai ales atunci când emoțiile sunt foarte puternice, evită să folosești cuvinte ca ”mereu” ”niciodată” ”deloc” ”tot timpul”, care distorsionează realitatea și escaladează conflictul.
”Mereu te gândești doar la tine!”
”Tu niciodată nu mi-ai spus că……”
”Niciodată nu faci/ vrei/…..”
”Tot timpul găsești un motiv ca să…”
9. Evită exploziile emoționale
Atunci când simți că ești pe punctul de a-ți ieși din fire, acuzând, ridicând tonul sau aruncând vorbe grele la adresa partenerului tău, ia-ți un răgaz, părăsește încăperea dacă este nevoie, numără până la 10 și deschide subiectul după ce valul de emoții intense a fost depășit. Cu siguranță că nu este foarte ușor să treci peste starea emoțională în acel moment însă dacă vrei să eviți crearea unui conflict, poți lua un carnețel în care sa-ți notezi gândurile și stările pe care le trăiești în acel moment.
10. Apreciază părțile bune ale partenerului
Arată-i partenerului că îl apreciezi pentru ceea ce este și face bine. Acest lucru îl va face pe partenerul tău să se simtă validat, apreciat și să repete acele comportamente pentru care este lăudat. Aprecierea pozitivă este importantă pentru că scade nivelul de stres, reduce tensiunile dintre parteneri, crește stima de sine și starea de bine. Cercetările arată că pentru a contracara efectele unui singur reproș sau a unei etichete negative, e nevoie de 5 aprecieri pozitive ca relația să se mențină armonioasă.
”Mulțumesc că ai făcut asta pentru mine”
”Îmi place când……”
”Apreciez că……”
”Îmi place la tine că….”

Autor: Echipa Cabinetului de Psihologie Andreea Olteanu

Leave a Reply